jabłuszko

Czy wiedzieliście, że wartość odżywcza jabłek zależy od ich odmiany
i stopnia dojrzałości?

Witaminy i minerały

Jabłka są niskokaloryczne i dają uczucie sytości. Zawierają krzem, który zapewnia zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci.  Są  doskonałym źródłem pektyn, które oczyszczają organizm przez wiązanie toksyn i niektórych metali ciężkich, regulują pracę jelit oraz obniżają stężenie cholesterolu (w skórce i gniazdach nasiennych jest ich najwięcej). Surowe jabłka doskonale sprawdzą się więc w przypadku zaparć. A w czasie biegunki najlepsze będą jabłka gotowane i pieczone.

Jabłka zawierają silny przeciwutleniacz czyli witaminę C, która neutralizuje wolne rodniki (źródło chorób nowotworowych, chorób układu krążenia, starzenia się organizmu), wzmacnia układ odpornościowy, poprawia kondycję skóry i naczyń krwionośnych (najwięcej jest zaraz pod skórką). Są też źródłem potasu, który niezbędny jest do prawidłowego  funkcjonowania układu nerwowego. A dzięki zawartości potasu, magnezu, wapnia i żelaza mają działanie odkwaszające – zalecane dla osób spożywających duże ilości mięsa, jaj i nabiału – pomagają bowiem przywrócić równowagę kwasowo-zasadową.

Ach ta skórka

W skórce zawarta jest kwercetyna, która ma działania antynowotworowe, uszczelnia naczynia krwionośne chroniąc przed chorobami układu krążenia oraz zapewnia prawidłowe funkcjonowanie komórek nerwowych. Skórka zawiera też duże ilości krzemu, który zapewnia zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci.

UWAGA! Jabłka często pokryte są środkami powlekającymi (np. wosk pszczeli), które niestety zawierają środki bakterio i grzybobójcze w celu ochrony przed szkodnikami, czy przedwczesnym dojrzewaniem. Lepiej w takich przypadkach obrać skórkę (niestety owoce obrane zawierają znacznie mniej cennych składników). Mycie owoców detergentami lub polewanie wrzątkiem może spowodować przeniknięcie środków chemicznych w głąb owoców. Najlepiej więc kupować owoce pochodzące z rodzimych upraw lub z upraw ekologicznych i spożywać je ze skórką. Będziemy mieć wtedy większą pewność, że jabłka nie będą zawierały tyle chemii a za to będą obfitować w minerały i witaminy.

Jabłka obite, zaczynają robić się brązowe i  tracą swoją wartość odżywczą.

Dominika Sapieha-Neffe, dietetyk

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...